לפני שנים רבות נתקלתי בתורתו של ד"ר יצחק אדיג'ס ישראלי יליד יוגוסלביה. אדיג'ס שירת בצה"ל, למד לתואר ראשון וב?1963 היגר לארה"ב. את לימודי הדוקטורט במינהל עסקים עשה באוניברסיטת קולומביה, אחר כך לימד ב?UCLA וב?1982 הקים את מכון אדיג'ס לייעוץ ארגוני. כיום מתגורר בסנטה ברברה בקליפורניה, ומשם מפיץ את תורתו. בין לבין הוא משמש כיועץ לממשלות (שבדיה, יוון, ברזיל) ולתאגידים (וולוו, אפלייד מטריאלס, בנק אוף אמריקה, דומינו'ס פיצה וקוקה קולה).
בשנים האחרונות בעקבות החיבור לADHD ולתחום הניהול והיזמות הגעתי למסקנה שתורתו של אדיג'ס מאפשרת לנו להבין טוב יותר את החוזקות והחולשות של מנהלים ויזמים עם ADHD,למפות את יכולתם ולהתאים להם תכנית אימון שתיתן מענה לצרכיהם.
לטענתו של אדיג'ס הנהלה צריכה לבצע ארבעה תפקידים : תפקיד של יצרן, תפקיד של מינהלן, תפקיד של יזם ותפקיד של מתכלל. כל אחד מהתפקידים הכרחי לניהול תקין, וכל הארבעה ביחד מספיקים לכך. הכוונה שאם אחד התפקידים לא מבוצע, נמצא היבטים של ליקוי ניהולי.
יותר מכל אדיג'ס טוען כי אדם אחד אינו יכול לבצע לבדו ובעצמו את כל ארבעת התפקידים. ארבעת התפקידים המוצגים מתנגשים זה בזה ואין אדם אחד שיוכל לבצעם בו זמנית.
תפקידי הניהול הנחוצים לכך שארגון יתפקד ביעילות לאורך זמן הם :
ייצור – P (Produce results) זהו יצרן התוצאות ממנו מצפים שישיג תוצאות או ייתן שירותים לפחות ברמת המתחרים או אף עולים עליהם. לצורך הביצוע הוא צריך להיות בקיא בתחומו בין אם מדובר בשיווק, בהנדסה או בכספים. הוא כמובן גם זקוק לדחף הדרוש כדי להשיג את התוצאות הדרושות.
מינהלן – )A Adminisrator )הידע והדחף לבד אינם מספיקים, בניהול של קבוצת בני אדם המנהל יעסוק גם בקביעת לוח זמנים, יתאם ויוודא ביצוע, ידאג שהמערכת תפעל כפי שהיא אמורה לפעול.
היזם – E (Entrepreneur )ניהול הוא יותר מאשר ייצור ומינהל בלבד. הוא קשור גם ברמה גבוהה של תבונה בהצבת יעדים , בקביעת אסטרטגיה, בגיבוש מדיניות וכו'. בסביבה המשתנה במהירות המנהל צריך להיות בעל שיקול דעת וגמישות ביחד עם יכולת לשנות את היעדים והדרכים להשגתם. הוא צריך להיות גם יזם ארגוני המסוגל לשנות את התכניות. להיות בעל התנעה עצמית . יזמים צריכים להיות יצירתיים ובעלי תושייה ולהיות נכונים לקחת סיכונים. אם אינם יצירתיים לא יהיו מסוגלים לזהות הזדמנויות חדשות ואם אינם מסוגלים לקחת סיכונים , כנראה שלא יוכלו לנצל את ההזדמנויות הנקרות בדרכם.
המתכלל – I (Integrate)התפקיד הרביעי מתייחס לתהליך שבו סיכוני יחיד הופכים לסיכוני הקבוצה, יעדי היחיד משולבים באופן הארמוני ביעדי הצוות, ויוזמות היחיד מתגבשות ומתפתחות כיוזמות הקבוצה. מתכלל טוב הוא כזה שבמהלך הזמן אפשר גם בלעדיו, הצוות המתוכלל יוכל להמשיך להתקיים גם בלעדיו.
בהמשך מתייחס אדיג'ס גם למעגל החיים הארגוני כמושפע מתמהיל הניהול של הארגון המעבר מהשלב היזמי הביצועי עד השלב הבוגר שבו קיימים כל התפקודים הניהוליים, הוא אף מתייחס למשברים במעגל הארגון כפונקציה של תמהיל התפקודים הניהוליים.
אז איך כל זה מתקשר לADHD , מניסיוני בשנים האחרונות בהן אימנתי יזמים עצמאיים רבים עם ADHD, גיליתי כמה תובנות.
1. רובם של היזמים ו/או המנהלים עם ADHD חזקים בעיקר בשני תפקודים תפקיד היזם- בעל החזון, היצירתי הE, חלק מבעלי העסקים הם יזמים, "סדרתיים" התחילו כבר מגיל צעיר בהקמת עסק, עברו אפילו מספר עסקים, כאשר התחום החזק אצלם הוא היזמות עצמה.
2. חלק אחר מצטיינים בתחום הביצועי P ,רבים מהם אפילו התחילו את העסק מתוך היותם בעלי מקצוע טובים בתחומם, אי שביעות רצון מעבודה תחת מנהלים אחרים והקמת עסק המבוסס על תחום הידע שלהם.
3. שני התחומים הבאים מנהלן A ומתכלל I הינם פחות חזקים, מנהלן שאחראי לסדר, לארגון, להיבטים ביורוקרטיים של העסק תחום שפחות מדליק את הADHD, ומתכלל I שנדרש לתקשר את החזון והערכים שלו לצוות שמסביבו.
4. כמובן שכל תפקוד ניתן ללימוד ולשיפור, אבל קודם כל חשוב שכל בעל עסק ידע לזהות את תחומי החוזק ותחומי החולשה שלו, ויבנה לעצמו מודל להתמודדות עם תחומי החולשה אם על ידי התפתחות אישית(אמרנו אימון) ואם על ידי מציאת אנשים המשלימים אותו בתחומים החלשים.
ביביליוגרפיה
ניהול לקוי סיבות וטיפול יצחק אדיג'ס 1980
ראובן סדן מנכ"ל ICA איגוד המאמנים הישראלי להפרעת קשב וריכוז ADHD ,מ"א בייעוץ חינוכי, מאמן מתבגרים מבוגרים ויזמים עם ADHD.